CAP
A UNA ALTRA BORSA DE TREBALL SANITÀRIA INEFICIENT
Publicado
en el Heraldo de Castellón, 25-03-04 |
La
Consellería de Sanitat va signar Desembre passat un Acord sobre una nova borsa
de contratació per cobrir llocs de treball temporals a la Sanitat Pública. A
pesar de la suposada voluntat de dissenyar una borsa operativa que solucionara
la nul.la capacitat de l’anterior per garantir els principis constitucionals
de capacitació profesional, igualtat i transparència, hem de manifestar
novament que el document finalment aprovat no respon a les expectatives del
Sindicat de Metges d’Assistència Pública (SIMAP) ni de la majoria dels
metges. Pels
motius següents:
- La
Conselleria segueix partint de la base que el problema de la cobertura de
les places temporals es deu a la necessitat de cobrir llocs de treball de
curta durada (vacances, permisos, …) quan des del SIMAP insistim en què
el problema consisteix bàsicament en plantilles curtes i en la necessitat
de crear places vacants suficients per tal d’arribar als ratios metge/pacient
adequats que a la vegada es traduirïen en equips capaços d’asumir part
d’aquestes necessitats de personal curtes i limitades a situacions
concretes. Hem denunciat continuadament què, concebuda de esta manera errònia,
la borsa es converteix sovint en una porta falsa d’entrada al mercat
laboral.
- Aquesta
borsa segueix mantenint una única llista d’aspirants per a nomenaments
majors d’un mes (no separa interinitats de substitucions de curta durada)
i un sistema de penalitzacions intolerable. Separa als aspirants en
distintes situacions (actiu, disponible, disponible especial, no disponible
voluntari, no disponible per penalització). Açò permetrà que es tornen a
reproduïr les freqüents situacions irregulars en la designació de vacants:
molts metges seràn obligats a agafar nomenaments de curta durada per tal de
no ser penalitzats i es quedaràn sense la possibilitat d’optar a vacants
quan s’oferten aquestes. Aquesta injustícia s’intenta difuminar amb la
creació de la situació de “disponible especial”, per la qual es
mantindrà el torn per a vacants només als nomenaments d’Atenció
Continuada (els anomenats “contractes fem”), els de temps parcial o als
que tinguen una antiguetat superior a 14,4 punts en el temps treballat. Des
del SIMAP interpretem que aquest punt
s’ha dissenyat expresament com a coartada per a perpetuar l’existència
de metges en condicions laborals precàries. Ens imaginem que d’esta
manera, potser no masa lluny en el temps, existirà de nou una temporalitat
tan alta que els nostres gestors tornen a interpretar que una nova Oferta Pública
d’Ocupació (OPE), única i irrepetible, siga l’única manera de
solucionar esta injusticia (quantes van ja?).
- L’acord,
que es presenta com un èxit per part dels sindicats signants, lleva la
responsabilitat final davant de tercers als responsables institucionals (Directors
de Recursos Humans, Directors
de Gestió) en les contractacions menors d’un mes. Així, només han
d’informar sobre aquests a un dels sindicats de la Comissió de Seguiment
de cada Àrea i per tant l’Administració
aconsegueix una mena d’impunitat que no tenia amb la borsa vigent
actualment i que ha fet que molts responsables de contractacions irregulars
han sigut acusats de prevaricació. És una borsa que permet perpetuar l’existència
de l’actual amiguisme en la cobertura de places inferiors a un mes, ja que
la Comissió de Seguiment, que està composada únicament pels sindicats
firmants de l’acord, (i no pels que no l’han signat per considerar-lo
poc transparent) suposadament es reunirà quinzenalment per tal de ser
informada de la idoneïtat del candidat sel.leccionat, a posteriori, una
vegada signat el nomenament i amb una capacitat informativa només: no ens
pareix una manera massa adequada per garantir la transparència. A més: no
podrà açò portar a la signatura de nomenaments d’un més darrere d‘altre
per a una mateixa plaça i sense control, perpetuant encara més les
eventualitats i la precarització?.
A
pesar de tot, existeixen algunes millores respecte de l’actual borsa, la qual
mai ha funcionat correctament i ha portat a nombrosos Directors d’Hospitals i
Atenció Primària als tribunals. Per fi es lleva l’ anacrònic punt de família
nombrosa i s’introdueix la puntuació de l’examen de futures Ofertes
Publiques d’Ocupació Ordinaries - esperem que es convoquen alguna vegada,
encara que l’acord no preveu cap calendari -.
Però,
novament i intencionadament, es torna a deixar de banda la valoració del
periode de formació com a MIR i inclús la valoració de temps treballat como a
resident queda dubtosa. I açò en un país en el qual des de l’1 de gener de
1995 es obligatori el MIR per a treballar a la Sanitat Pública, seguint una
Directiva Europea. Esperem que una major informació de tots els metges
contractats actualment en condicions precàries farà que al menys l’adjudicació
de les vacants es faça amb un major respecte de la igualtat, capacitat i
transparència. De moment segueix vigent l’actual borsa, en principi fins que
es resolga la O.P.E extraordinaria. Quan entrarà en vigor aquesta borsa?
Estel
Ortells
Delegada
SIMAP (Sindicat de Metges d’Assistència Pública) de l’Área 2
(Castelló)
|